Krótka Historia Kina Polskiego: Barwy ochronne
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.
Każdy tytuł prezentowany będzie raz w danym miesiącu w kinie Zorza.
16 sierpnia o godz. 18:30 pokażemy na dużej sali film Krzysztofa Zanussiego: "Barwy ochronne".
Bilety 10 zł
O filmie:
Trwa letni obóz kół językoznawczych. Kruszyński (Piotr Garlicki), młody magister, dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka (Eugeniusz Priwieziencew) z Torunia. Zdaje sobie sprawę, że naraża się rektorowi, który znany jest z niechęci do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację Kruszyńskiego pogarsza entuzjastycznie przyjęcie rozprawy Raczyka przez młodzież. Tymczasem jury nagradza inną pracę - myślowo miałką i bez polotu.
Lista tytułów:
Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi – 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon - 1979
Gorączka – Agnieszka Holland 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski 1981
Filmy będą dostępne z napisami angielskimi
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wfdif DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej