Krótka Historia Kina Polskiego: Przypadek
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad.
Każdy tytuł prezentowany będzie raz w danym miesiącu w kinie Zorza.
8 listopada o godz. 18:00 pokażemy na dużej sali film Krzysztof Kieślowski "Przypadek".
Bilety 10 zł
O filmie:
"Przypadek" składa się z trzech historii, trzech potencjalnych życiorysów tej samej osoby - Witka Długosza. Punktem wyjścia dla każdej z nich jest ta sama scena - tuż przed odjazdem pociągu do Warszawy, główny bohater wbiega na dworzec w Łodzi. Za pierwszym razem Witek dogania pociąg. W nim spotyka podstarzałego działacza partyjnego Wernera, który ułatwi Długoszowi kontakty ze swymi nadal ważnymi kolegami. Witek zapisuje się do PZPR, gdzie osiąga znaczne sukcesy. Wkrótce ma udać się do Francji... Drugi wariant tej samej historii: Witek biegnie do pociągu, który już odjeżdża. Nie udaje mu się go dogonić. Zatrzymuje go służba ochrony kolei. Zostaje skierowany do przymusowych prac. Tam poznaje Marka, opozycjonistę. Witek zaczyna pracę w podziemnej drukarni. Przyjmuje nawet chrzest. Ma szansę polecieć do Francji... Za trzecim razem również ucieknie mu pociąg. Na dworcu spotka Olgę, koleżankę z medycyny. Pod jej wpływem powróci na studia. Następnie ożeni się z nią, podejmie pracę na uczelni, nie angażując się w żadną działalność polityczną. Witek ma szansę udać się na staż do Libii, przelot ma odbyć się przez Francję...
Lista tytułów:
Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi – 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon - 1979
Gorączka – Agnieszka Holland 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski 1981
Filmy będą dostępne z napisami angielskimi
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wfdif DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej